Ahad, 16 Januari 2011

Siapakah Tuhan Kamu ?


Kebanyakan manusia menjadi marah apabila mendengar soalan ini. "Apa yang kamu maksudkan, 'Siapa tuhan kamu?'" "Tuhanku adalah Pencipta bagi sekelian cekrawala dan bumi." Dan kebanyakan manusia ini akan terperanjat apabila mendapat tahu yang pengumuman mereka itu yang tuhan mereka adalah Pencipta bagi sekelian cekrawala dan bumi, tidak lain hanyalah ucapan dibibir saja, dan sebenarnya destini mereka ada Neraka (12:106).

Tuhan kamu adalah siapa saja ataupun apa saja yang menguasai minda mindakamu disetiap waktu.

Tuhan kamu boleh jadi anak anak kamu (7:190), pasangan kamu (9:24) dan perniagaan (18:35) ataupun ego kamu (24:43). Sebab itulah kami memberitahukan yang satu dari perintah yang paling mustahak dan diulang ulang didalam Quran adalah:

Wahai orang orang yang percaya, kamu mestilah sentiasa mengingat Allah;memujiNya siang dan malam. [33:41]

Untuk menjadikan perintah perintah kepada amalan harian, kita mestilah memantapkan sesuatu kebiasaan dengan bertekad untuk mengingati Allah sebanyak mungkin didalam minda minda kita. Quran telah menolong kita memantapkan roh yang sedemikian sebagai kebiasaan harian kita:

1.Mengerjakan Sembahyang (Salat): Orang orang yang mengerjakan sembahyang 5 waktu sehari dapat menolong diri diri mereka untuk mengingati Allah dengan mendapatkan bahagian yang istimewa kerana memenuhi masa masa mereka dengan mengingati Allah. Salat telah menolong mereka mengingat Allah bukan saja hanya beberapa minit dalam sembahyang bahkan melalui semua masa dalam kita menjalani proses untuk bersembahyang. Pada 11:00 A.M, seorang akan sebuk melihat waktu sama ada masa sembahyang Zuhur sudah tiba. Perbuatan begini telah menjadikan seorang itu mengingati Allah, dan orang itu akan diberikan kredit mengikut perilakunya (20:14).

2. Mengingati Allah sebelum Makan: Ayat 6:121 menyuruh kita supaya menyebut nama Allah sebelum makan: "Kamu mestilah jangan memakan makanan yang nama Allah tidak disebutkan."

3. Kehendak Allah (IN SHA ALLAH): "Kamu mesti jangan berkata, ' Aku akan melakukan ini ataupun itu besok,' dengan tidak mengatakan, "Dengan izin Allah."* (Insha Allah). Jika kamu terlupa melakukan ini, kamu mestilah dengan segera mengingati Tuhan kamu dan berkata, "Semoga Tuhanku membimbingku melakukan lebih baik lagi dimasa yang lain." [18:24]. Ini adalah perintah yang mesti kita lakukan, biarpun dengan siapa kita berbicara.

4. Anugerah Allah (MAA SHAA ALLAH): Untuk mendapatkan perlindungi Allah dengan barang barang yang kita cintai - anak anak kita, kereta kereta kita, rumah rumah kita dll, kita telah diajarkan untuk berkata 18:39 "MAA SHAA ALLAH" (Ini adalah anugerah Allah).

5. Memuji Allah siang dan malam: Apabila kita memakan sesuatu janganlah bertabi'at seperti binatang; Kita mestilah membayangkan makanan makanan yang dicipta oleh Allah yang membolehkan kita memakannya - tepung, kenikmatan perasa yang Allah berikan kepada kita, bahan bungkusan yang sempurna bagi pisang dan limau, dan bermacam macam makanan laut yang dicipta oleh Allah dll, - dan memujiNya apabila kita menikmati segala peruntukan peruntukan dariNya. Apabila kita melihat bunga bunga yang cantik ataupun binatang binatang, ataupun matahari terbenam, mestilah kita mensyukuri Allah diatas pemberianNya. Kita mestilah mencari setiap peluang untuk mengingati dan memuji Allah, supaya Allah Sahajalah yang kita ingati dan hanya Dia sahaja yang akan menjadi Tuhan kita.

6. Ucapan yang pertama: Jadikan kebiasaan dengan mengatakan: "Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Tidak ada tuhan yang lain disamping Allah," Apabila saja kamu bangun disetiap pagi. Jika kamu memantapkan kebiasaan yang baik ini, inilah yang akan kamu ucapkan apabila kamu dibangkitkan dihari Kebangkitan kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan